Thursday 6 December 2012

Pukul Berapa Datuk Harimau?

Dah lama ku tak bersiaran. Sekarang ni sibuk dengan final exam budak2. Hari ni aku free sikit so aku nak meraban di diari ku ini. Kali ni aku nak bercerita pasal jam. Specifically jam tangan. Aku sebenarnya bukan seorang yang guna jam tangan. Or sebenar2nya aku bukan makhluk yang sukakan aksesori di tubuh badan. Aku tak fashionable macam orang lain yang sibuk berjam, rantai, gelang, subang and so on. Aku rimas dengan benda2 tu semua. Lagipun aku ni cemerkap. Karang beli mahal tapi letak merata-rata, and then hilang. Bikin naya jek.

Berbalik kepada kisah jam. Aku memang sedari dulu tak reti pakai jam dan tak reti nak jaga jam. Pernah aku beli jam tapi lepas tu hilang. Sebabnya, aku letak merata2. Aku kidal jadi sepatutnya aku pakai jam di sebelah kanan tapi hakikatnya, aku pakai sebelah kiri. Jadi kadang2 bila aku buat kerja contohnya menulis, aku jadi tak selesa. So, aku bukaklah. Bila dah buka, aku lupa nak ambil dan pakai balik. Pengakhirannya, leburrrrr... Dan aku cerewet juga bila nak pilih jam. Aku tak suka pakai jam ketat2. Dan tak suka yang besi. Sebabnya aku rimas benda yang mencekak ni dan lagi sebab tangan ni agak berbulu, so bikin terlekat2 bulu dekat jam. Rimas heh!

Dulu aku pernah cilok jam kartun adik aku masa sekolah2 dulu. Lepas tuh gantung cincin 'tanda' (BERANGAN!) yang ex aku bagi sebabnya aku rimas pakai cincin. Sekarang ni pun bila Hubby ajak aku pergi beli cincin aku tolak. Sebabnya nanti kalau hilang, aku jugak kena marah sebab careless. So better la aku tak pakai.

Jadi macamana aku tengok jam? Hahah... senang! Aku guna jam dekat handphone. Memang handphone tuh jadi nyawa aku la. As a clock, as a reminder, as everything as well. So handphone kena sentiasa ada dekat di sisiku. Hikhik Tapi bila dah kerja ni, susah sikit la. Aku tak boleh nak bawak handphone masuk dalam kelas. Bukan tak boleh tapi macam tak sesuai sebenarnya. So, aku kena mula belajar pakai jam.

Aku pun beli la jam murah. Sebabnya kalau hilang tak la ralat sangat hehehe... So jam yang pakai sampai sekarang harganya RM19.90. Designnya simple jek. Memang minimal. Sebab aku memang tak suka yang corak berat2. Bikin serabut jek. Jenama pun entah apa2 jek. Memang dasar jam cap ayam sungguh! Tapi aku suka. Cos it simple.

So ni dah masuk dekat dua tahun aku guna jam ni. Dah pernah berganti bater dan tali jam dah pun. Tapi yang buat aku hairan, semua orang ingat jam aku ni mahal. Students aku banyak yang bertanya dekat mana aku beli dan berapa harganya. Bila aku cakap harganya RM20, haram semua nak percaya! Dorang semua cakap aku kaki branded. Haiyoooo kids, aku stok makan kat gerai tepi jalan dengan beli selipar dekat uptown je la. Bukan kaki beli barang branded. Few things memang branded la macam spek Ray Ban aku ni. Tapi spek lain sebab memang aku pakai 24/7. Tak boleh tidak kena ada jugak. So kadar kecuaian tuh rendah la. Tapi ini jam....

Semalam masa tengah invigilate exam, colleague aku bertanya, "jam baru ke?". Aku terkedu. Erk.... jam lama kot. Aku cakap je la, ni jam lama. Dia balas, nampak baru dan mahal. Aku dah bantai gelak. Aku terang kat dia fakta sebenar jam aku nih. Tapi boleh pula dia jawab, "you stylo. Pakai jam murah pun nampak mahal." APAKAH???? Aku stylo??? Budak nerd macam aku ni stylo? *pitam kejap*

No comments:

Post a Comment