Tuesday 31 July 2012

Ego

Semalam aku dan Hubby bergaduh. Lagi. Bukan bergaduh pun sebenarnya tapi masing2 sakit hati dengan masing2. Semuanya bermula bila aku call Hubby nak discuss pasal event kami sabtu nih. Aku plan dengan besties aku nak berbuka puasa sama2 di KL. So aku dan Hubby discuss la pasal menu. Hubby nak masak macaroni & cheese. Ok, I'm fine with it. Tapi aku cakap dengan dia, dia la kena masak sebab aku memang tak reti. Fine, dia cakap dia leh masak. Dia suruh aku buat coleslaw dan ayam panggang. Ok, aku try walaupun aku tak terer sangat. So aku discuss dengan dia berapa ekor ayam nak beli. At first aku suggest 2 ekor tapi potong kecik2. Tapi Hubby tak setuju. Dia nak ayam tuh potong 4. Aku tak setuju. Aku rasa membazir je nanti kalau potong 4 lepas tuh tak habis makan. Hubby cakap, ayam panggang Ayamas tak besar. Tapi pada aku, biar la potong kecik2 so sorang nak ambil berapa pun ikut suka la. Hubby mula keluarkan 'idea bodoh' yang buat aku berasap. Aku mula bengang. Tengah dok serius2 diskus dia nak melawak merepek meraban dengan aku. Aku tak la hangin tapi dia tau kebiasaan aku yang akan mula tinggikan suara satu oktaf. Dan dia memang tak suka bila aku naikkan suara. Kami masing2 tak suka. Dia sendiri tak suka bila aku main2 masa tengah diskus benda serius. Dan dia sendiri tau aku sekarang nih lagi mudah naik angin.
Tapi aku jadi sedih dan rasa bersalah bila baca mesej dia yang rindukan aku yang dulu. Aku yang manja dan menurut kata. Aku yang hu-ha hu-ha tapi masih boleh stay calm. Aku sedar perubahan aku. Dulu aku lebih banyak memendam perasaan. Aku iyakan saja apa saja. Aku tak berani nak melangkah jauh walaupun mulut nih mengalahkan buntut ayam. Tapi sejak aku 'kehilangan' diri aku, aku mulai sedar yang aku patut mula bercakap untuk diri aku sendiri. Aku tak boleh terlalu memikirkan orang sebab hakikatnya, orang tak pernah kisahkan apa yang aku rasa. Sebanyak mana cinta dan kasih sayangaku curahkan, orang tak hargai dan tak nampak. Jadi biarlah aku pilih jalan ini. Aku tak patut heret Hubby sama sebenarnya. Dia dah sedaya upaya cuba nak memenangi hati aku balik. Dia yang banyak memendam perasaan dengan perangai aku sekarang. Hubby, please forgive me.

No comments:

Post a Comment