Tuesday 25 September 2012

Melaka 3.0

Macam aku ceritakan hari tu, aku ke Melaka bersempena cuti 3hari Hari Malaysia. Penat giler dowh.... Driving ke sini sana.
Aku perjalanan bermula dengan kami bergerak ke rumah kakak aku lepas aku balik keje. Sebabnya jalan sehala menuju ke KL. So kalo gerak dari tempat dia, takde la penat sangat nak drive. On the way ke rumah kakak, kami dikejutkan dengan berita pemergian saudara kami. It's already late, so we plan ziarah the next morning jek. So pagi tuh, before we shoot to KL, kami singgah la kejap. Tapi sayangnya di rumah tak ada siapa2 kecuali ada la dua kerat besannya yang memang kami langsung tak kenal. So, duduk bersembang sekejap dalam 10minit then, we made up our mind datang ziarah lain kali jek. Dah takde rezeki nak jumpa. Nak buat macamana... Kami singgah breakfast sat. Then continue our journey to KL. Place to head - Balakong.
Aku tak familiar this area but last time I've been to this area around 2008 camtu. Itupun ikut kawan2. So, aku follow abah yang drive kereta abang iparku. And like I always said, I hate KL. Especially when you stuck in the traffic. Memang menguji kesabaran bila aku terpaksa follow abah yang boleh tahan berdesup bila bawak kereta dan aku kena alert dengan depan belakang sisiku. Dengan kereta yang berhimpit2 nak masuk line, yang memotong, yang nak exit. Urghhhh stress giler!!! Ditambah dengan hujan yang lebat menyebabkan pemanduanku sedikit terganggu. Jeng jeng jeng... Tiba2 aku melalui satu jalan yang aku sangat familir. Oh GOD... why do we have to pass through this road??? Aku taknakkkkkkkkk!!!!! Aku dapat rasa mata aku berair. Dan hatiku jadi amat2 sakit. Terasa macam ada batu menghimpit. Aku dah jadi tak keruan.  Aku rasa macam nak menangis sangat2. Aku nak sangat call Adik masa tuh sebab aku fikir, I was so alone at that time and I need a shoulder to cry on.
Around 1something kitorang sampai Balakong. Tak susah jugak la nak cari and credit to Abah yang terer jalan. So bermulalah reunion parents aku. Actually this kenduri is my parents' friend when they worked in KL last time. So banyak la kawan2 lama yang dorang jumpa. Sebetulnya aku tak berapa cam sangat dorang2 ini. Yelah, masa zaman kecik2 aku bukanlah aktif sangat di luar rumah walaupun mak kata, aku ni boleh tahan jugak kacang hantunya. Tapi mungkin sebab masa tu aku masih di sekolah rendah so aku kurang ingat. Ada beberapa orang yang aku ingat macam tuan rumah kenduri dan few yang close to my family. So bila parents aku introduce aku siap cakap this pakcik/makcik tinggal dekat sini2 and anak dia nama this and this, aku jadi blur.. Sedang kakak aku pun ingat2 lupa, lagikan aku ni. So aku tak banyak cakap la. Diam sambil melayan anak sedara aku dan jadi photographer parents aku. And ada few yang cam aku dan sakan bercerita dengan aku pasal aku berkawan dengan anak2nya tapi still aku blur. Aku sengih dan mengangguk jek dan kemudian aku akan tanya kakak aku. Kakak aku pun jenuh la menerangkan tapi tetap aku blur. Ingatan aku pada tempat kelahiran kami memang agak kabur.
Around 4something kami meneruskan perjalanan ke Melaka. Atas highway, sedikit jam dari exit Putra Mahkota ke Seremban. Heading to Seremban tuh memang as expected la. Memang tempat selalu jam pun situ. Aku sebenarnya sedikit mengantuk sebenarnya sebab kekenyangan. Tambah pulak cuaca redup2 dan hujan gerimis. So aku memang drift la atas jalan. Semedang je pecut bagi mengelakkan aku layu.
Sampai di Melaka exit Ayer Keroh, kami bergerak mencari homestay yang kami sewa. Mujur ada tuan punya homestay yang boleh guide. Tak susah jugak pun sebenarnya nak cari rumah tuh tapi memandangkan kami ni orang asing, mula2 tuh sedikit susah la. Rumah yang kami sewa tuh ada 3 bilik. Quite comfortable for us actually. Aku berpuas hati. Anak sedara aku bukan main excited berlari2 dari hall ke dapur. Dalam peti sejuk pula ada disediakan air kotak. Wah, bukan main lagi bermaharaja lela la anak sedaraku. Sekejap2 bukak peti ais nak ambil air kotak. Boleh bankrap mamanya nanti bayar hohoho....
Malam tu kami ke rumah pak sedara kami di Jasin. Sedih bila kehadiran kami hanya dijamu dengan kuih muih jek. Ingat ada la nasi2. Masing2 dah perut lapar nih huhuh.... Kekadang aku tak paham dengan orang lain nih. Kalau dah tau orang datang dari jauh, masaklah nasi. Kecuali la orang tuh bagitau jangan prepare apa2. Pada kami sekeluarga, kalau orang datang and then kena pulak time tengahari ke, malam ke, so kena la hidang nasi. Orang takkan bagitau datang sambil niat nak makan nasi tapi selaku tuan rumah, kita kena pandai2. Dari rumah pak sedara, kami dibawa pula ke rumah anaknya yang tak jauh dari rumahnya. Again, tetap kami dijamu dengan kuih2. *Sendu* So on the way balik, tercari2 la kami tempat makan. Rancangan asalnya kami nak ke Umbai tapi dah menjengah tengah malam dan si kecil pun dah mula meragam, so postpone ke esok jek.
The next day, kami pergi breakfast dekat2 tmpt kami jek. Then shoot to Pengkalan Balak. Tengahari tuh Hubby ajak ke rumah parents dia for lunch. Nak membalas budi katanya sebab bila dia datang rumah, macam2 parents aku prepare untuk dia. So di Pengkalan Balak, merasa la bawa anak sedaraku bermain2 di gigi pantai. Lepas tuh kami makan tengahari di rumah Hubby. Pergh.. banyak gila lauk. Tapi memang sedap. Tanpa sedar, 3 kali aku menambah. Lepas tu meratah lauk. Oh hohoho.... Sangat sedap. Tak sangka Hubbyku sangat pandai memasak *LOL*. Siap ada takeaway lagik. Banyak la hai Hubby ku ini. Thanx Hubby. ^^
Sedang kami sedap2 berehat sambil sembang2, abang iparku dapat phone call. Dari abangnya. Mengikut cerita, abang dia akan menaiki first flight ke Mekah untuk mengerjakan haji. so, we were informed by him yang flight dia on Monday. Tapi alih2 malam tuh pula. Dan dia insist nak pegi. Lalu aku la yang kena jadi drebarnye. Penat kot... Memula keliling Melaka lepas kena pecut ke Kelana Jaya pulak. Lepas tuh nak kena patah balik ke Melaka. Memang aku pecut gila time tuh. Gasak dorang la kalo tetiba dapat saman. Dah la penat sebab aku drive sensorang. Sampai Melaka memang aku melepek terus.
Malam tuh kami pergi la ke Umbai. Menonong jugak la tak tentu arah sebab tak berapa sure sangat jalan. Abah tak sure, kakak aku tak ingat jalan. So it was kinda long journey for us. Dengan aku yang keletihan. Akhirnya kami tiba juga. Dekat pukul 10lebih masa tuh. Tak banyak stall yang bukak. Dan kami tak tahu nak pilih yang mana. Dan pilihan seafood pun tak banyak. So aku sedikit hampa. So, kami randomly la pilih satu. Not bad jugak la. Tapi tak boleh pilih lauk2 yang pedas sebab si kecik ada. Sebenarnya ada sebab kami ke Umbai ni. Dulu masa kakak aku mengandung, dia mengidam nak makan nasi lemak ikan bakar Umbai. Tapi tak kesampaian. So anak dia dah meleleh je air liur. So, bak kata orang, bagi dia merasa makanan yang emak dia mengidam, insyaALLAH boleh kurang. Jenuh jugak la nak bagi si kecik tuh makan. Mungkin sebab dia masih mamai. Dah tu asyik nak melepek dengan aku jek. So terpaksa la aku berkorban jaga dia, suapkan makan bagai semua. Selamat la ko anak sedara kesayanganku.
The next day, kami bertolak ke Bandar Hilir. Jalan2 sebelum bertolak pulang. Merasa la naik Menara Taming Sari. Sebenarnya aku seram juga nak naik. Sebab macam masih boleh terngiang2 je pengalaman naik Solero Shot kat Genting. Dah la dengan berpusing2 lagi. Adeh.... Masa turun tuh memang terasa muka aku bertukar warna kelabu-ungu-ijo-biru-coklat-pink. Memang terasa macam punggung tak cecah seat jek.
Lepas tuh, kami bergerak ke Alor Gajah untuk shopping oleh2 untuk dibawa balik buat teman dan jiran.
Sekian cerita kami. Perjalanan yang penat. Sangat memenatkan. Tapi takpe la. Bukan selalu pun. Redha je la. Huhuhu

No comments:

Post a Comment