Monday 4 March 2013

Bengang

Aku rasa siapa2 pun akan bengang bila ahli keluarga sendiri dimalukan. Aku tak kata keluarga aku baik sangat or bagus sangat sampai tak boleh diusik langsung tapi pada aku, apalah gunanya nak mengaibkan orang lain. Bukan ada manfaat langsung pun. Menambah dosa lagi adalah.

Dan aku paling pantang bila benda2 ni semua buat emak aku sedih. Aku sedar yang aku sendiri bukan anak yang baik. Bukan jugak adik/abang yang baik tapi aku cuba menjaga mereka sebaik mungkin. Aku nampak dingin tapi aku selalu menghulur pertolongan saat diperlukan. Aku memang jahat mulut tapi apa yang aku cakap bukan untuk memburukkan orang tapi untuk menyedarkan. Hubby kata, biar orang buat kita asal kita tak buat orang. Aku tak buat orang even aku takde nak kacau2 orang. Tapi bila aku bercakap, aku bercakap untuk kepentingan aku dan keluarga aku.

Sebelum kita ada terlintas nak buka pekung orang, sepatutnya tengoklah kelemahan diri sendiri dulu. Takde manusia yang sempurna sebab kesempurnaan itu milik ALLAH. Kalau ikutkan, macam2 keburukan dia aku boleh cerita pada orang tapi nak buat apa? Tak perlu aku nak merendahkan martabat aku seperti dia. Ini mungkin bahagian aku dan aku pasti ALLAH dah tetapkan bahagian dia. Satu aib yang dia buka, sepuluh aibnya akan diperlihatkan.

Kadang2 aku tak paham dengan kerenah manusia ni. Buat baik salah, buat jahat lagilah dibenci orang. Kita anggap anggap seperti saudara tapi dibuatnya kita seperti seteru. Entahlah....

No comments:

Post a Comment