Saturday 16 March 2013

The One

Mari bercakap soal pilihan dan kecenderungan. Dan citarasa. Rasa orang berbeza. Demand pun berbeza2. Dan bila bercakap soal pilihan, berapa banyak pilihan yang kita ada? Dan berapa banyak kita mampu atau dibenarkan memilih? Bolehkah kita tamak dan memilih semua andai semua pilihan yang ada itu kita suka? Kawan aku sering bertanya, sampai bila nak jadi macam ni? Aku takde jawapan. Tanya dia lagi, kalau hubby aku kahwin suatu hari nanti macamana, what will happen to me? Jawabku, I'm happy for him dan sentiasa mendoakan kebahagiaan dia. Untuk aku, belum terpikir lagi.

Aku bukan tak pernah mencintai seorang hawa. Pernah jek. Dan pernah juga aku merasa sakitnya bila putus cinta dengan seorang hawa bila aku mengharapkan she's the one for me. Memang aku frust menonggeng masa tuh. I gave up everything for her. Tapi jodoh itu bukan milik aku. Dan bukan sebab dia aku jadi begini. Aku tau ini aku sejak azali. Aku tahu kecenderungan aku. Tapi untuk memiliki kedua-duanya, maaf, itu bukan cara aku.

Manusia tak pernah diberi pilihan untuk memilih lebih dari satu. Hati itu satu walau boleh dibelah2 dan diberi pada orang. Tapi asal kewujudannya tetap satu. Penah sorang PLU bertanya aku, kenapa orientasi aku begini. Taknak cuba cara baru ke, menjadi yang satu lagi? Pantas aku menjawab, NO! Aku tak perlu nak berfikir panjang sebelum menjawab sebab aku dah tau jawapannya. Orang lain mungkin seronok merasa nikmat kedua2nya tapi bukan aku. Jawapan hanya ada satu. Sentiasa satu. Apa2 pun pilihan, hanya satu kita boleh pilih!

Pernah seseorang approach aku, kami berkawan dan kami mesra. We get along tapi sampai satu tahap, aku dapat tahu yang dia dah berkahwin cuma isterinya tak tinggal bersama. Mulai dari situ, aku mula meletakkan jarak. "Kita tak lebih sekadar kawan", itu syaratku. Tapi dia mendesak supaya aku tak tinggalkan dia apabila dia mulai senang dengan kehadiranku. Mulanya aku goyah tapi memikirkan consequencesnya, aku terpaksa menolak. Ini bukan jalannya. Ini bukan jawapannya. Aku tak boleh biarkan dia tamak. Dan aku tak boleh kejam menyuruh dia memilihku dan meninggalkan isterinya. Ini namanya kerja gila! Lalu begitu kuputuskan. Kalau sampai aku kehilangan sorang teman pun aku redha tapi tak sanggup aku melukakan insan lain.

Poligami itu sah di dalam Islam. Tapi tanyalah pada sekalian Hawa yang ada, berapa tegarkah mereka dimadukan? Sedang sesama Hawa mereka tak sanggup dimadukan, inikan pula bila mengetahui pasangan sendiri curang secara luar tabii?! Aku sering meletakkan situasi sebegini - 'apa akan terjadi kalau itu berlaku kepada keluargaku sendiri? Misal kata ayah sendiri?'. Dare enough to handle that kind of situation?

Sebab itulah aku ambil pendekatan, jangan buat pada orang kalau taknak orang buat pada kita. Selalu aku peringatkan Hubby, kalau ditakdirkan dia memilih untuk bersama seorang Hawa, setialah pada dia seorang. Hargailah dia meskipun dia tak pernah tahu sejarah hitam pasangannya. Terimalah seadanya. Dan andai kata suatu hari nanti aku dibukakan hati, juga aku memohon semoga apa yang telah berlaku, biar menjadi sejarah. Tak perlu diulang. Mungkin bukan senang untuk berubah. Benda jahat memang sedap, kata orang. Tapi berubahlah kalau itu membawa kepada kebaikan.

Mungkin tulisan aku kali ni hasil daripada apa yang aku nampak semalam. Kalau betul telahanku, maka ini sahajalah nasihatku kalau ditakdirkan dia membaca. Semoga ALLAH memperteguhkan hatinya. Dan semoga dia berbahagia senantiasa di bawah lindunganNYA. Amin.

No comments:

Post a Comment