Monday 4 June 2012

The Kiss and The Toast

Semalam selesai sudah majlis walimah sahabat baikku, M. Dapat la tolong serba sedikit yang termampu. Plus, masaku sedikit terhad dan terburu2 sebab nak temankan Hubby jumpa doktor. Tahap kesihatan dia semakin merosot. Dia memang down gila2. Asyik bermuram durja ja. Bila dia peluk aku, dia mula sedih dan nak menangis. Dia banyak kali cakap, 'I'm gonna miss your accompany'. Sedih aku dengar. Kalau boleh, aku memang nak selalu dengan dia. Tapi apakan daya, aku ada kerja. Aku suruh dia datang ke tempat aku jek tapi dia segan dengan famili aku sedangkan famili aku dah terima dia sebagai menantu sedari dulu lagi. Huhuhuh
Ok, berbalik pada kisah aku di majlis resepsi sahabatku, aku ditugaskan sebagai pengapit. Aku terima dengan hati terbuka tapi hatiku sedikit tertutup bila mengenangkan baju yang harus kupakai. Aku diberikan kain berwarna putih kosong untuk dibuat baju melayu. Dan bila dah siap, hasilnya tak ubah seperti baju orang nak nikah. Bila aku berdiri di hadapan cermin, aku sendiri naik ngeri sebab seolah2 aku yang nak menikah. EEEEeeeeee.... Hubby dok puji aku comel tapi aku langsung tak terpesona dengan kata2nya sebab aku masih ngeri dengan baju melayuku ini. Tak sanggup nak tengok.
Lagi satu, kegembiraanku meraikan majlis sahabatku, bertemu sayangku dan rakan2 sedikit terganggu dek seseorang. Aku terganggu dek inchey photographer yang diupah oleh sahabatku. Pertama kali aku terpandang wajah mamat tuh, terus ketara perubahan mukaku. Terhenti sekejap nafasku. Dalam hati terdetik, "kenapa dan macamana dia ada sini?". Rupa2nya bila dilihat lebih teliti, bukan orang yang sama. Ketara perbezaannya. Cuma raut wajah punya banyak persamaan. Itu yang buat aku terpana seketika. Dia mungkin perasan aku sering melirik ke arahnya. Orangnya kacak. Kawan aku pun kata dia kacak. Tapi bukan wajahnya yang buat aku memandang dia. Aku pandang dia sebab 'dia'. Aduh, kenapa di mana2 harus mengingatkan aku pada dia?

No comments:

Post a Comment