Monday 21 January 2013

Meroyan-ness

Dalam satu novel aku baca, ada kajian mengatakan terlalu lama terdedah/mengadap komputer dan internet boleh menyebabkan kemurungan. Penyakit kemurungan ni memang serius terutamanya di negara2 membangun. Macam negara Jepun, banyak kes bunuh diri berlaku sebab mereka tak boleh nak menangani stress. Dulu aku pun pernah mengalami masalah depression ni masa putus cinta. Memang tertekan gila. Mutu kerja pun drop. Tuh belum kira selera makan aku yang jatuh merudum. Badan pun jadi susut. Aku mungkin tak sedar perubahan yang berlaku pada diri sendiri tapi orang lain nampak.

Tapi alhamdulillah, slowly I'm recover. Kini dah semakin sihat dan bahagia. Sampai ada yang kata, aku nampak lebih berseri2. Siap tanya petua. Pelik juga aku, ada bezakah? Rasanya biasa jek. Tapi alhamdulillah hati makin tenang. Aku dah terima segalanya dengan redha. Kalau misal kata, si dia lalu depan aku dengan kekasih hatinya pun insyaALLAH aku takde rasa apa2. Wah.... konfiden habis nih! Entah2 bila nampak kang aku yang pitam dulu. Muahahahaahah

Apapun, the moral of the story, sebab musabab result study tuh tulis macam tu adalah sebab nak kita bersosial. Keluar dan bermasyarakat. Meet people face to face. Ambil udara segar. Barulah sihat. Bila asyik duduk mengadap komputer, lemau jadinya. ^^

No comments:

Post a Comment