Tuesday 6 November 2012

Kelabu


Ni latest novel yang aku beli dan currently tengah berjuang untuk menghabiskannya. Aku tak memilih bahan bacaan sebenarnya. Semua aku lenjan tapi harus kena dengan gaya la. Terutamanya bila bab memilih bahan bacaan ringan aka novel, memang aku memilih sedikit. Aku sangat fussy memilih novel (tadi cakap sikit ni dah sangat pulak. Dasar kelabu tol!). Aku layan novel cintan cintun dan thriller tapi style penceritaannya musti kena dengan gaya aku. Aku bukan mamat DBP sangat yang mementingkan penggunaan bahasa yang betul tapi sedikit sebanyak aku bukan kaki yang suka bahasanya tahap tepi longkang. Cacamerba. Dalam aku tak kisah, aku tahu peri pentingnya menjaga kehalusan bahasa supaya tak menjadi kebiasaan yang in the end, akan merosakkan bahasa itu sendiri dan juga bangsanya. Macam kes budak2 zaman sekarang yang dah hanyut dek bahasa SMS. Tapi bukan juga aku kaki bahasa yang terlalu bunga2. Pening dowh kalo berjiwa2 sangat. 

So bila aku memilih novel, aku selalunya stick dengan author yang aku dah biasa. So ada la dalam 7-8 orang penulis yang aku memang follow. Contohnya Anis Ayuni, Aisya Sofea, Noor Suraya, Imaen, Pingu Toha, Hlovate, Faisal Tehrani dan a few yang aku dah lupa. Kalau mereka2 ini yang tulis, aku takkan baca blurb dia tapi terus sambar dan bayar di kaunter. Sebab aku dah biasa dan aku senang dengan jalan cerita, isu yang diutarakan dan bahasa yang digunakan. 

Tapi novel di atas ni, aku jumpa bila aku terbaca review made by friend, inchey P. Dan kini, I'm in the quest of finishing this one hell thick book. Bak kata temanku itu, jalan ceritanya really a roller coaster ride. Berpusing2 dan penuh kejutan. Masa dah sampai pertengahan cerita, memang aku terkejut beruk. Siyes! Aku tak expect langsung jalan ceritanya akan jadi macam ni. Jalan ceritanya memang menarik meskipun aku tak berapa berkenan dengan penggunaan bahasanya yang pasar baik dari segi ejaan mahupun ayatnya. Cerita orang KL so bahasa pon bahasa orang KL la, katanya..... 

Aku memang tabik spring la author dia. Memang pandai dia membina plot. So now, dia sudah aku masukkan sebagai lagi sorang author yang akan aku follow. Now, yang paling penting, aku nak khatamkan lekas2 buku ni dulu. So that I can get the whole picture right. Dan aku suka ayat2nya yang sedikit sebanyak ada kait mengait dengan aku. 

So Inchey P, thanks for introducing this book to me. ^^

Mari membaca. "Membaca jambatan ilmu. Ilmu pelita hidup." <--- iklan favorite Hubby. Runsing aku kalau dia mengajuk cara budak tuh bercakap. 

No comments:

Post a Comment