Monday 19 November 2012

Senyum Sampai Langit


Bila dah datang mode membaca, memang bersungguh2 aku membaca. Tapi buku2 cerita la. Bersungguh dan penuh tawaduk nih! Padahal bila selak buku ilmiah, sekejap jek. Seminggu yang lepas kan banyak cuti. Cuti Deepavali la, Awal Muharam la... Banyak masa terluang di rumah. So, aku memborong la few novel. Used novels. Masih dalam keadaan elok dan sedikit murah dari harga asal. Ok what?! Berbaloi maaa....

So, berbalik pada novel ni. Jalan ceritanya menarik. Tapi permulaannya agak boring pada aku. Sebab tu masa aku mula baca, aku jadi bosan. So lepas habis 3 bab pertama, aku layan novel lain pulak. Huhuhuh Tapi bila aku beri tumpuan, hurm... not half bad. Lawak juga ceritanya. Terutamanya bila hero dan heroin bergadoh. Gadoh2 manja gitu. So sweettttttt!!!! 

Cuma pada aku, jalan ceritanya sedikit longgar. Kalau diikutkan, heroin ni macam fobia dengan lelaki. Dia trauma bila melihatkan parentsnya yang tak bahagia. Menurutnya, dia nak hidup bahagia macam orang lain. Sebab tu dia mahukan anjakan paradigma! Tapi pada aku, cara penulis bercerita tentang kesakitan dan tekanan yang dilalui oleh heroin tak berapa kuat. Aku tengok, heroin ni jenis lepak jek. Macam hati kering walaupun kuat memberontak (bakal peguam la katakan!). 

Lagi satu, ini bukan cerita pasal kahwin paksa. Kedua-duanya setuju berkahwin atas kerelaan. Tapi gaya heroin ni bencikan si hero macam gaya kena kahwin paksa je. Dua2 pun keras kepala sebenarnya. Tak boleh nak bercakap elok2. Asyik nak bertekak jek. Kalau rasa the other partner tuh kerek, kenapa tak putus or cari orang lain jek? Bukan ada yang memaksa pun suruh kahwin! Tak paham tol! 

But seriously, it pretty sweet seeing their relationship like that. Dua2 asyik cari pasal. But when it comes to the romantic part, they both are so cute. 'Buttercup', piggy-back scene, and so forth. Memang cute la. Aku yang membaca pun jadi teringin nak macam tuh. Hikhik

Buku ni memang bisa bikin pembacanya senyum sampai ke langit. Dan memang aku tersenyum meskipun terpaksa menanggung sakit kepala sebab tidur lewat semata2 nak mengkhatamkan novel ni. Isk isk isk... teruk betol perangai. 

No comments:

Post a Comment