Friday 9 March 2012

Melayu Mudah Lupa

Semalam macam biasa hubby akan call (or aku akan call) dan kami akan bersembang pasal our daily activities. Aku cerita pasal hal kerja, famili and friends. So do him. Tapi he storied bout something that makes we both sighed. Ashamed with the attitude of my own people. Yesterday, he went to collect his RM200 book voucher at his uni's finance department. So masa dia tengah collect tuh, there's one elder (secara sopannya) Malay around 50something pun nak collect voucher. But what actually stunned us were his statement - "alah, setakat RM200 buku apa je lah boleh beli?"

Looked at his age, we assumed that he's a PhD candidate. But after what he spilled out from his mouth, for me he's not more than just like a certificate's freshie. Mujurlah aku takde di tempat kejadian. HALO, MOYANG!!! Ko boleh tanya boleh beli buku apa? Nampak sangat bukan jenis kaki beli buku or beli buku yang berangan branded pasal nak menunjuk kat orang or beli buku sebab kena paksa. Kalaulah baucer buku tuh aku dapat, macam2 aku boleh beli. Aku rasa boleh muat separuh troli Tesco. Memanglah kalau nak diikutkan buku ilmiah harganya mahal. Tapi kenalah pandai2. Hadoi... Kat KL tuh berlambak kedai buku 2nd hand. Kat Amcorp Mall tuh ada kedai buku yang khas untuk buku terbitan luar negara tapi dijual dengan harga yang SUPER MURAH!!! Aku kalau tiap kali pergi mesti rambang mata. Baik dari buku fiction sampai la ke buku2 ilmiah. Jadi aku rasa tak patut keluar issue harga buku mahal.

Sementelah, kalau kerajaan bagi hatta RM1000 pun belum tentu lagi digunakan sebaik2nya. Semuanya pakat menyeleweng ke benda lain. Banyak je aku tengok yang dok beli novel dari buku2 ilmiah. Kalau setakat sebuah dua novel tuh tak apa2 la tapi aper cerita bila novelnya sepuluh, buku ilmiahnya satu????????? Dan lagi belum tentu lagi buku yang dibeli tuh dibaca. Entah2 lepas beli, tersadai dekat rak. Pembalutnya pon belum berbuka.

Inilah masalahnya mentaliti orang kita. Tak pernah berasa cukup. Aritu terdengar komplen memburuk2kan universiti bumiputeraku yang tercinta. Sedikit sebanyak aku sedikit terasa hati la sebab aku pun made in UiTM. Tapi aku sangat berbangga. Dan aku takde pernah nak mengeji orang lain walaupun sekadar berkelulusan dari Pusat Giat Mara or Kolej Komuniti. Pada aku, yang penting adalah outcomenya. Apa yang kau dapat. Tak guna pun kalau belajar dekat top universiti lepas tuh tengok CGPA, hauk! Lepas tu boleh buat alasan tak boleh score sebab marking system strict sangat. Dey, kalau rasa nak senang lulus pegi beli la sijil ko!

Be it no matter where we learn, yang penting semua tu ilmu. Cukup atau tidak, bagus atau tidak semua bergantung pada usaha sendiri. Mungkin lecturernya tak cukup bagus. Mungkin prasarana yang disediakan tak mencukupi tapi rasanya setiap seorang punya akal yang cukup untuk berfikir macamana nak cari jalan menambahbaik apa yang kurang. Bertanya, cari alternatif or buat apa2 saja. Semua bergantung pada kehendak diri sendiri. Tuah takkan datang bergolek. Nak yang terbaik maknanya kena beri yang terbaik. Usaha tuh yang penting.

Melayu Melayu..... sampai bila pun takkan maju kalau hanya tahu mengomel jek. Memang layu la jawabnye nanti. Haisy..........................

No comments:

Post a Comment