Monday 12 March 2012

Pengapit Tersepit

Semalam buat pertama kali dalam hidup aku, aku jadi pengapit pengantin. Nak dijadikan cerita, aku sekadar bidan terjun untuk majlis pak sedara aku. Sebab takde orang yang available on that day untuk jadi pengapit. And furthermore, dia bukan pak sedara betul pun. Sekadar pak sedara jauh sebab beliau adalah dua pupu abah. Sekadar berkongsi tok nenek (moyang aku). Aku dengan pak sedara aku nih pun tak la berapa ngam sangat sebab di kalangan sedara (espicially my dad side), aku penyenyap siket. Sebabnye tak ada yang sebaya untuk aku bergaul dan dorang semua stok alim2. Lainlah kalau dengan belah mak aku. Pakat lepas mulut jek (tapi masih menjaga tata tertib).

So tiba hari bertuah itu, aku pun bersiaplah apa yang patut. Sebenarnya aku nervous. Sangat nervous sebab tak tahu apa sepatotnya aku buat. Lantas aku call hubby, just to share my nervousness. Thank God he's been there before. So, dia bagitau apa yang patut aku buat. Mostly macam yang biasa aku tengok. So not really complicated. But the thing is aku sedikit risau sebab tak tahu nak berkomunikasi dengan pak sedara aku macamana. Even nak panggil dia apa pon aku tak tau. That Sunday morning, aku tanya mak how should I address him.

After breakfast around 11.30 kami bertolak dari rumah. Ini majlis sebelah pengantin perempuan. Kami bertolaj dengan aku hanya memakai baju biasa je dulu. Kata mak, dekat sana baru tukar. So sampai je sana, kami bersembang2 sekejap lalu aku diarah temankan pak sedara aku ke satu buah rumah lagi yang berdekatan dengan rumah pengantin perempuan sebab kami akan bersiap di situ. So aku pun ikut je la. Dalam kereta, pak sedara aku cuba berbasa basi dengan aku. Aku pun cuba menjawab seadanya. Just try to find the chemistry between us so that it won't be so awkward. 

Sampai di rumah tuh, pak sedara aku pun suruh aku bersiap. So aku masuk ke dalam salah sebuah bilik dan bersiap. Sampin je aku tak pakai sebab aku tak reti nak lipat sebab kalau aku buat sendiri, mesti 'berlidah'. Buruk rupanya nanti.

Tak lama lepas tuh, parents aku dan famili members pak sedara aku datang. So aku meminta tolong ayahku untuk pakaikan sampin. Setelah bersiap (pak sedaraku ada mak andam yang siapkan termasuk dipakaikan bedak supaya tak berpeluh sangat). Cuaca semakin panas. Aku dah berpeluh2. Apart of tissue yang akan digunakan untuk mengelap muka pengantin dan membersihkan tepung tawar nanti, aku bawa sapu tangan untuk aku sendiri. Tuk sedaraku mengusik2 bila nampak aku yang teruk berpeluh. Nak buat macamana, dah terbiasa hidup dekat Kutub Utara... Ahaks!

So, bermula la sesi berarak menuju ke rumah pengantin perempuan. Dan bermula jugalah masalah pertamaku. Aku jenis jalan cepat. I move fast. But now, I have to walk slow. Try to keep in a steady pace with the groom. Slow and easy. I can be easy but I can't slow down. That's my problem. Aku lemas bila kena jalan slow2 nih. Sampai pak sedara aku tarik lengan baju aku mintak slow. Well uncle, I can't help it!

Masuk ke rumah, kami diarah ke pelamin. Ok, jadi something yang a bit memalukan. Masa tengah mendudukkan pengantin dan placing myself next to the groom, bunga yang dorang letak di tepi terjatuh sebab aku terlanggar. Selamat la bunga saja yang jatuh. Bukan satu pelamin! Masalah nih berlaku berpunca dari ruang untuk aku berdiri terlalu sempit. So dalam aku dok sibuk letakkan bantal lapik tangan pengantin dan mencapai kipas, punggungku tersenggul pasu bunga tersebut. Tetiba terdetik di dalam hati, besar benarkah punggungku sampai boleh terlanggar pasu tersebut???? Erkkkk.......... *tiada jawapan*

Sepanjang berdiri di sebelah pengantin, kerjaku mengipas pengantin. Terasa berbahang di dalam rumah tambah2 sesak dengan ramai orang. Kemudian aku mengelap muka pengantin dan membersihkan telapak tangannya. Segan sebenarnya berdiri di sebelah pengantin sebab bila orang tangkap gambar, muka aku turut terselit. Nak taknak kenalah maintain senyum jek.

Nak dijadikan cerita, berdiri dekat dengan aku adalah abang ipar pak sedaraku. Beliau menjadi jurukamera. Yang buat aku berangin tuh bila dalam dok sibuk aku kipaskan pengantin dan bersihkan telapak tangan pengantin, dia pon dok sibuk sama berhentikan aku. Katanya, asyik miss tangkap gambar pengantin. Ada yang dapat muka separuh dan ada yang terlindung dek aku. Then aku nak buat macamana dah tugas aku macam nih kot. Nak je aku hempuk pasu bunga tadi ke mukanya. Dah la dengan panasnya, so aku terpaksa kipas laju2 sedikit dan lebih lebar sebab aku pun nak kena jugak. Apa cerita kalau pengapitnya lagi berpeluh dari pengantin?!!!

Selesai upacara menepung tawar, pengantin dibawa ke meja makan untuk makan beradap. Aku dah mula risau lagi sebab dok pikir, takkan kena dudok sebelah pengantin kot. Mujur pengapit perempuan yang mungkin juga tuan rumah kata, kami tak perlu join. Good! so aku boleh makan dengan mak aku. Tapi abah halau aku ke meja utama. Suruh tolong ambikkan nasi dan lauk2 untuk pengantin tapi dengan pantas aku bidas dengan mengatakan, pengapit perempuan pon dah cabut. So biarlah mak ayah pengantin je yang duduk sebelah pengantin. So akhirnya dapatlah aku menikmati makanan seenaknya tanpa gangguan. Luckily, aku dapat makan di meja utama juga. Hahahaha konyang porut den!

So ini kiranya sebagai a good training base untuk aku sebab bulan Jun nanti aku akan jadi pengapit buat kali kedua untuk majlis walimah besfrenku. Tapi aku rasa tak la gabra sangat sebab dah kenal rapat so tak perlu la aku nak cover2 sopan hahahahaha

No comments:

Post a Comment