Friday 16 March 2012

Ukulele

Aku dah lama menyimpan hasrat nak ada hobi lain selain yang aku ada sekarang - tido dan baca novel. Bersukan? Urgh.... memang tidak la! Aku sedari zaman batu lagi memang kaki bangku. Tapi dulu aku wakil sekolah untuk bola baling masa sekolah rendah. Bola sepak pon aku boleh hentam keromo jek walaupun bila tendang tuh tonjol. Hohoho....

Dan kini, aku seperti berminat untuk bermain alat muzik. Aku minat muzik. Suka mendengar terutama lagu2 lama dan berentak sentimental. Sebab tu la radio pilihan aku adalah Klasik Nasional dan Lite-N-Easy. Time sekolah dulu aku aktif jugak bermuzik. Main rekorder. Hahahaha.... Walaupun sekadar alat muzik bodoh, but to me it's still nice. Merasa jugak la buat persembahan depan orang ramai. Tapi bila dah masuk sekolah menengah, aku tak lagi belajar muzik. Yelah, dalam kurikulum sekolah menengah mana ada kelas Pendidikan Muzik. Dan lagi, sekolah aku biasa2 jek. So memang takde kelas muzik, jauh sekali bilik muzik.

Tiba-tiba aku seperti datang ilham untuk kembali belajar muzik. Kembali menyelak not2 muzik. Kembali memahaminya. Dan kali ini, aku seakan berminat nak belajar alat muzik bertali - ukulele. Aku sedari dulu memang lebih suka kepada muzik instrumental dari yang alat muzik elektrik. Sebab bunyinya lebih syahdu dan lebih tangkap lentok. Ingat lagi masa studi diploma, sorang roommateku pandai main gitar. Gitar kapok. Selalu aku suruh dia mainkan untuk kami bila tengah2 malam dan lepas stress studi. Lagu favorite yang selalu aku mintak dia nyanyi adalah Kasih Tak Sampai by Padi. Memang kasi feeling berabis setiap dengar.

Ok, berbalik pada uke. Aku mula jatuh cinta dengan uke bila aku tengok Lilo & Stitch. Setiap kali aku dengar petikan uke, terasa aku terbuai. Hanyut dalam cerita tuh. Terasa macam aku ada di Hawaii bersama Lilo & Stitch. Lagipun muziknya terasa 'hidup'.

Tapi terpikir gak, ada ke orang jual uke kat tempat aku nih?? Berapa harganya kalau nak beli? Dan lagi, kat mana aku nak belajar? Huhuhuhuhuh

    

No comments:

Post a Comment