Wednesday 1 February 2012

Negeri 5 Menara

 

Aku kaki novel. Tapi selalunya aku layan novel keluaran Malaysia jek. Maksudnya novel Bahasa Inggeris aku jarang amat baca. Berkurun ambik masa nak habis. Tambah2 lagi kalau novel bahasa Indonesia contohnya macam Ayat2 Cinta, Bila Cinta Bertasbih dan sebagainya. 
Nak dijadikan cerita, macamana aku mula baca ni was when aku kat book store with my ex, Mr F. Aku tengah kelebek2 novel2 untuk dibeli. Sedang aku kelebek, ex aku suggested aku buku ni. Katanya komentar2 kat kulit belakang buku nih bagus2. Ada komentar dari sorang selebriti TV3 nih *aku lupa namanya*. Demi nak sedapkan hati dia, aku beli je la. Dan aku mula baca. Dan aku tak berhenti membaca. Dan aku mula suka. Dan aku teramat suka. 

Ceritanya sangat menarik. Walaupun dah diterjemah dalam Bahasa Malaysia tapi tetap ada sisi Bahasa Indonesia. Sekarang nih dah keluar sequence dia - Ranah 3 Warna. Dan aku dah beli juga masa Pesta Buku tahun sudah. Harapan nak la berjumpa penulisnya masa tuh tapi tak berkesempatan. Aku sampai lewat. 
Pendek kata, isi cerita novel ni sangat berguna. Sangat bermanfaat. Sangat hidup dan realistik. Bagaimana peri pentingnya kita mengikhlaskan diri dalam sesuatu perkara. Contohnya dalam menuntut ilmu. Kena ikhlas memberi dan menerima ilmu. Sebab tu, aku ambil teladan dari cerita ni. Aku ikhlaskan setiap apa yang dah terjadi ke atas aku. PerancanganNYA lebih besar daripada perancanganku sendiri. 

Berbalik pada cerita ni, pada 5 Mac ni adalah tayangan perdananya di Indonesia. Aku sangat teruja. Tapi masalahnya, aku rasa dorang tak tayangkan dekat Malaysia. Jadi aku sangat hiba. Aku nak sangat tonton cerita ni. Sebagaimana Alif Fikri, watak utama dalam cerita ni terbayang2 bagaimana bentuk Trafalgar Square dan Big Ben... begitu jugalah aku berangan2 bagaimana kehidupan mereka ini dalam bentuk layar hidup. 

Mintak2 la Astro First ada tayang nanti. Tak pun ada dijual DVDnya. Lagi bagus kalau ada ditayangkan kat panggung sini. Heheheheh

Nak tengokkkkkkkkkkkkkkkkkk..... Nak tengokkkkkkk.... Nak tengok............

P/S: Ada sesiapa boleh tolong download x? huhuhu :_(

No comments:

Post a Comment