Friday 3 February 2012

Nervous....

It ain't like this is my first going for interview. As far as I remember, for my entire life, I've experienced three interviews.  First, phone-interview for my internship. Second, with the telco company. And the lastest was for my current position.

Arini ada interview. Position yang sedikit rendah dari current position. Tapi in my specialize area. Compare antara kedua kompeni, tak boleh nak komen sangat sebab yang bakal aku pergi ni adalah milikan Bumiputera. Dengar2, kerabat diraja ada share. Huhuh

Yang pasti, environment di kedua2 tempat adalah berbeza. Aku bukan pesimis tapi kalau bekerja dalam kompeni yang banyak bangsa sendiri, politiknya kuat sangat. Sifat jaki tuh memang tinggi. Orang ni dengki ke orang ni... orang tu dengki ke si polan. Tempat kerja aku sekarang senang. Bukan la takde langsung politik pejabat tapi sangat kurang memandangkan aku adalah golongan minoriti. So aku tak gaduh pasal orang ni.. orang tuh... as long as gaji aku masuk dan keperluan aku dipenuhi. As one of the 'high-ranked' person, alhamdulillah, suaraku didengar. Apa yang aku mintak alhamdulillah dapat walaupun tak sepenuhnya.

Eh jauh menyimpang dah nih. Ok, pasal interview kerja lak. Pengalaman aku dalam interview rasanya biasa2. Sebabnya kesemua yang aku dah experience weren't a tough session. Kenapa aku cakap macam tuh? Masa apply untuk internship dulu, dorang tak la strict sangat. Sebabnya ni untuk internship. Questions yang dorang tanya pon sekadar tanya flexibility aku untuk working schedule nanti and then my career objectives. Yang tuh memang senang sangat la aku goreng. Alhamdulillah dapat. Second, masa dengan syarikat telco, it was an open interview. Masa one-to-one session tuh, dorang just bagi aku a piece of paper and then suh aku baca a passage. Dorang just nak check kelancaran aku bertutur dalam bahasa Inggeris. Meskipun tak perfect tapi I nailed it la.  The last interview for this current position, was a very relaxing session. No mock teaching or whatsoever. We were just having a small chit chat.

Through all these experience, I've never been a real interview. So today it gives butterfly in my stomach. Dup dap dup dap dup dap..... Aku tak la put high hope for this interview sebab aku sendiri dah selesa dengan kerja sekarang. Tapi mana la tau prospeknya lagi bagus, mungkin aku boleh bertukar angin. Huhuhuhu

Doakan aku berjaya....


No comments:

Post a Comment