Friday 20 January 2012

Aku Terima Akan Dikau.....

Hari ni khutbah Jumaat bertajuk "Jangan Tersalah Meletak Cinta". Eh eh... macam tau2 jek masalah orang tuan khatib ni. Huhuhuhuh

So tadi siang bersembang dengan Adik pasal ex dia. According to Adik, kapel dia skang tengah meroyan ke dia balik. Sebabnya, kapel budak tuh sekarang tak sebaik Adik. At first, memang la orang akan cakap, 'serves you good la' aka 'PADAN MUKA!' tapi bila difikir2 balik salahkah dia???

Bercakap soal jodoh, siapa yang tahu siapa jodohnya????? Ada ke tertulis kat dahi? Atau macam dalam movie omputih tetiba bertemu dalam mimpi or even worse, you are match in heaven. GILA! Ingat ini cerita fantasi Disney ke?????

Aku cuba bersikap rasional dalam soal cinta dan memilih pasangan. Pada aku, selagi takde tertulis kat dahi dia kepunyaan kita, maka masing2 punya hak untuk mencari Mr/Mrs Right. Kita manusia tak pernah puas dengan apa yang kita ada. Bila kita dah ada seseorang yang betul2 sayangkan kita tapi kita bertemu seseorang yang kita rasakan boleh bagi lebih baik dari yang kita ada sekarang, then kita memilih orang yang baru dikenali tuh sebab kita rasa dia mampu lebih membahagiakan. Kalau firasat tuh betul, alhamdulillah la orang tuh memang betul The One. Tapi kalau salah, apa nak dikata.... langit tak selalu cerah.

Love is like a battlefield. Fight for it. Ada masanya, kita kena pertahankannya dan ada masa kita kena lepaskannya. Complicated betol cinta ni. Padahal bukan kita tak tahu, cinta pada manusia nih takkan kekal ke mana dan cinta pada Tuhan jugak yang hakiki. (Terkena pada batang hidung sendiri)

Dalam memilih pasangan, kadang2 kita kena try and error. Dalam setiap pasangan dan setiap perhubungan, akan ada la yang slack. Tapi nak wat camne, manade manusia perfect. Masa time sayang, bukan main sumpah janji. Salah sikit or silap sikit pon kita tak kesah. Tapi bila dah datang waktu masam-kelat-pahit, habis semua terdedah dari sekecil2 kesalahan sampai sebesar2nya. Kenapa erk jadi macam ni???

Tak boleh ke kita terima seseorang seadanya?? Kenapa semuanya perlu bersebab??? Nak bercinta perlu sebab dan bila nak putus pun perlu sebab...... PERLU KE??? Once kita dah pilih dia untuk jadi the one and only, maknanya kita terima apa adanya. Siapa dia, apa dia ada, dan apa dia akan jadi. Through good and bad, for better and for worse...... ikhlaskanlah terima dia.

Merawat hati yang luka kerana cinta bukan senang. Traumanya mungkin memakan masa seumur hidup. Tak siapa yang nak dikecewakan. Tapi untuk kembali jatuh cinta, bukan mudah. Kita akan extra careful. Kadang2 sampai kita takut pada bayang2 sendiri.

Sebenarnya itulah yang terjadi pada diri aku sendiri. Hingga pada satu tahap, aku jadi takut pada bayang2 sendiri. Takut untuk ke hadapan. Sedangkan ada tangan yang menghulur. Aku jadi was2 akan keikhlasan insan tersebut. Aku takut aku tak mampu beri yang terbaik dan akhirnya aku ditinggalkan dan dikecewakan sekali lagi. Meskipun insan tersebut tak henti2 cuba memujuk dan meyakinkan aku. Sebenarnya the hardest part is bila kita nak yakinkan diri sendiri. Sebabnya aku jadi tertanya2 apa salah aku dan apa kekurangan aku bila aku ditinggalkan. Ya, in the end... kita akan mencari sebab musabab.

Kekecewaan yang dialami bergantung pada keadaan dan tahap kecekalan seseorang. Mungkin sakitnya perpisahan tuh tak begitu dirasai bila berpisah cara baik. Tapi bila kita ditinggalkan tanpa sebab, itu yang membuatkan kita jadi separuh nanar. Memang menggunung kekecewaan itu.

Lalu bagaimana????????? Takkan la nak biar masa yang menentukan????? Hai hai hai...... rumit sungguh cinta ni. Bila Albert Einstein cakap, the most complicated thing is e = mc², actually there thing that is more complicated than that. It's called EMOTION!

Justeru, aku peringatkan diri aku dan sesiapa juga. Hargailah cinta. Siapa juga pilihan kita, ikhlaskan hati terima seadanya dan kita berdoalah yang si dia juga ikhlas menerima kita. Lagu bawah ni merupakan lagu favorite aku. Lagu yang penuh pengharapan tentang apa yang diinginkan dalam sesuatu hubungan itu. To earn something, you have to give something. Plus, the scripts in between tuh pon membawa maksod tersendiri. Aku tak mintak lebih... Kalau nak sayangi aku, fahamilah lagu ni.......


[DOROTHY: "I just about to tell U that I love him.. I do!! I love him.. I don't care what people think. I love him for the man he wants to be. And I love him for the man he almost is. I love him, Laurel! I do!! I love him."]

She'll let you in her house
If you come knockin late at night
She'll let you in her mouth
If the words you say are right
If you pay the price
She'll let you deep inside
But there's a secret garden she hides

[ROD: "U gotta be fair to her. She loves U. If U don't love her, U got to tell her."]

She'll let you in her car
To go drivin round
She'll let you into the parts of herself
That'll bring you down
She'll let you in her heart
If you got a hammer and a vise
But into her secret garden, don't think twice

[JERRY: "Or we get marry? I said that, would U stay?"]

[DOROTHY: "Don't do that. Don't say that much.... Well, U'd say if U want to. "]

[JEFFRY: "Will U marry me?.... What do U think?"]

[DOROTHY: "Laurel, we're getting married!"]

You've gone a million miles
How far'd you get
To that place where you can't remember
And you can't forget

She'll lead you down a path
There'll be tenderness in the air
She'll let you come just far enough
So you know she's really there

She'll look at you and smile
And her eyes will say
Shes got a secret garden

Where everything you want
Where everything you need
Will always stay
A million miles away

[PASTOR: "Do U, Jerry Maguire take this woman to be your lawfully wedded wife?"]

[PASTOR: "And do U, Dorothy Boyd take this man to be your lawfully wedded husband?"]

[PASTOR: "I now pronounce U husband and wife"]

[DOROTHY: "I pretended the proposal by the car was real. And I might just have been hypothetical. I did this. And at least I can do something about it now."]

[JERRY: "So this break is breaks up?']

[DOROTHY: "Come on Jerry. U know this is uneasy for me."]

[JERRY: "Ok ok...This is what has to happen. I'm not letting U get rid of me. How about that? I miss my wife. I love U. U... complete me. "]

[Dorothy: "Shut up... Just shut up. U had me at hello. U had me at hello.."]


No comments:

Post a Comment