Wednesday 18 January 2012

Erti Hidup


Angin kau membawa bahteraku ke mana mahumu...
Di kamar daku sering bertanya 
Mana tempatku di dunia 
Tepuk dada tanyalah selera
Jika daku ingin berjasa 
Memberikan hidupku makna 
Tepuk dada tanyalah selera
Inginku (kiniku) mengenali 
Erti hidup yang diberi 
Dunia jadi saksi 
Liku-liku 'kan ku harungi oh...
Tidak lagi kan aku di situ 
Menyaksikan kehidupan berlalu 
Kan ku kerah darah keringatku
Tiba waktu aku tiada 
Tidak akan daku sesali 
Daku hidup caraku sendiri
Angin kan ku bawa bahteraku 
Ke mana majuku 
Kini ku berani mengemudi 
Ke mana ku pergi
Bagai guruh bergegar bumi 
Aku tetap teguh berdiri 
Penuh pengorbanan yang sejati

Semalam demam...... Mungkin sebab cuaca. Mungkin jugak sebab rindu kat dia. Huhuhuhuhuh........ Sambil drive balik, aku terpikir apa nak jadi dengan aku nih?! Yelah dok bermuram durja jek. Cepat sangat sentap dan mudah cengeng. Padahal aku bukan la macam tu orangnya. Semua orang tau aku seorang yang happy go lucky. Gila2 lagi cute (ops!)

Sebenarnya aku masih mencari erti hidup. Mencari arah tuju aku. Aku masih mencari perkara yang paling membahagiakan aku. Sangkakan pada mulanya aku dah jumpa. Tapi mungkin sebab perangai aku ni yang mudah bosan jadi menyebabkan aku jadi begini. 

Alhamdulillah perjalanan hidup aku dipermudahkanNYA. Segala yang aku dapat aku gapai tapi dengan sedikit jerih perih. Dan juga dengan pengorbanan yang terpaksa aku letakkan. Tetapi aku rasa, perjalanan aku tidaklah serumit insan2 lain. 

Aku punya impian aku sendiri. Aku juga ingin bahagia seperti orang lain dengan perbuat perkara2 yang disukai. Tetapi tak semudah itu. Ada temanku cakap sebenarnya tak susah tapi aku yang mengusutkannya. Mungkin ya, tapi nak buat macamana.... aku berdiri di antara keadaan yang serba salah. Terlalu banyak yang terpaksa aku pikirkan. Dunia ni bukan diciptakan untuk aku sorang jek. 

Sebenarnya aku sendiri tak tau kenapa aku tulis benda ni. Macam ada benda nak ditulis tetapi macam stuck. Writer's block, bak kata temanku yang merupakan seorang penulis. Nanti lah.... kalau dah ada idea nak update, aku update entri nih.

Tapi yang paling penting, tetiba aku dah rasa bosan dengan hidup aku sekarang. Kurang warna. Nak tambah warna tapi aku tak tahu macamana. InsyaALLAH kalau ada rezeki, mungkin boleh.

No comments:

Post a Comment